Ako podať sťažnosť?
Postup pri podávaní sťažnosti
Procedurálne usmernenie k usmerneniam OECD vyžaduje, aby NKM vybavovali sťažnosti, ktoré uvádzajú porušenie Smerníc OECD. Postup „špecifického prípadu“ – ako sa oficiálne nazýva mechanizmus podávania sťažností v usmerneniach – je určený na riešenie sporov medzi spoločnosťami a jednotlivcami alebo skupinami negatívne ovplyvnenými obchodnými aktivitami spoločností. Každá zainteresovaná strana, ktorá môže preukázať „záujem“ (všeobecne definovaný) na údajnom porušení, môže podať sťažnosť.
Mimovládne organizácie a odborové zväzy z celého sveta využívajú tento mechanizmus na riešenie nepriaznivých sociálnych a environmentálnych dopadov spôsobených nekorektným správaním spoločností, na hľadanie kompenzácie a iných foriem nápravy škôd, na zastavenie škodlivých korporátnych aktivít, ako aj na zvýšiovanie verejného a politického povedomia o medzinárodne uznávaných normách, ktoré by podniky mali spĺňať. Proces podávania sťažnosti má 5 fáz.