II. antibyrokratický balíček opatrení
aktualizácia: jún 2020
Dňa 16. mája 2018 bol uznesením vlády SR č. 228/2018 schválený II. antibyrokratický balíček opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia.
II. antibyrokratický balíček je výsledkom širokého konsenzu ústredných orgánov štátnej správy. Základom pre vypracovanie materiálu bolo celkom 200 podnetov, či už podnikateľského prostredia alebo ministerstiev.
Cieľom 23 opatrení je zníženie regulačného zaťaženia podnikateľov takmer o 7,4 mil. eur ročne.
Súbor opatrení obsahuje aj 5 návrhov na realizáciu analýz (úlohy C.1 - C.5 uznesenia vlády SR č. 228/2018), ktoré neskôr budú podkladom na nové opatrenia.
II. antibyrokratický balíček opatrení
Názov materiálu: Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia II. - nové znenie
Číslo uznesenia vlády SR: 228/2018
Dátum schválenia: 16. mája 2018
Počet opatrení: 23 (+ 5 analýz)
TLAČOVÁ SPRÁVA MH SR z 16.05.2018
Odpočet plnenia opatrení z II. antibyrokratického balíčka k 31.12.2019:
K 31.12.2019 bolo z II. balíčka celkovo splnených 17 opatrení, nesplnené je 1 opatrenie a v plnení ostáva 5 opatrení.
Úplný odpočet plnenia opatrení I. až III. antibyrokratického balíčka opatrení je súčasťou Správy o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019, ktorá bola schválená uznesením vlády SR č. 352/2020 dňa 4. júna 2020.
(Príloha č. 6: Vyhodnotenie plnenia opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku k 31. 12. 2019).
V nasledovnom prehľade opatrení II. antibyrokratického balíčka je ku každému opatreniu uvedený i stav jeho plnenia k 31.12.2019 tak, ako je uvedený v Správe o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019.
(Poznámka: jednotlivé opatrenia sú zoradené v poradí, v akom sú uvedené vo vlastnom materiáli Návrhu opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia II. - nové znenie. Poradové čísla opatrení sa nemusia zhodovať s číslami úloh v časti "B", resp. "C" uznesenia vlády SR č. 228/2018).
II. antibyrokratický balíček opatrení
-
1. Zrušiť povinnosť zamestnávateľa oznámiť Sociálnej poisťovne začiatok a skončenie čerpania MD alebo RD zamestnancom do 8 dní od začiatku čerpania a do 8 dní od skončenia čerpania MD alebo RD
-
2. Vydať usmernenie na riešenie nedorozumení, kt. vznikajú podľa nariadenia vlády SR č.396/2006 Z.z. a informovať všetky dotknuté organizácie, prostredníctvom sociálnych partnerov a NIP
-
3. Predložiť návrh novely zákona č. 82/2005 Z.z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní, ktorou sa rozšíri výnimka priamych rodinných príslušníkov aj pre iné formy podnikania
-
4. Odstrániť zákonom ustanovený termín (30. september) na predkladanie žiadosti o overenie spôsobilosti zamestnávateľa uchádzajúceho sa o vstup do systému duálneho vzdelávania
-
5. Odstrániť povinnosť predkladať k žiadosti o overenie spôsobilosti zamestnávateľa uchádzajúceho sa o vstup do systému duálneho vzdelávania niektoré doklady
-
6. Zaviesť cielené systémové nástroje zamerané na podporu zvyšovania zručností zamestnancov v oblasti informačných a komunikačných technológií
-
7. Zrušiť miestnu príslušnosť orgánu verejnej správy pri vydávaní inštruktorských preukazov pôsobiacich v autoškolách
-
8. Zaviesť elektronickú službu pre vydanie karty vodiča do digitálneho tachografu
-
9. Zabezpečiť schválenie dohody medzi USA a SR a jej zaradenie do prílohy 1 a prílohy 2 Dohody medzi USA a ES o spolupráci v riadení bezpečnosti civilného letectva v platnom znení
-
10. Odstrániť v tlačivách povinnosť použiť odtlačok pečiatky, pokiaľ má firma v Obchodnom registri SR uvedené, že pečiatku nepoužíva a upraviť postupy pre SIŽP, pre tieto prípady
-
11. Pripraviť novelu zákona č. 401/1998 Z.z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov v nadväznosti na odsúhlasenú stratégiu ochrany ovzdušia
-
12. Zjednodušiť proces posudzovania vplyvov na životné prostredie podľa zákona č. 24/2006 Z.z. so zreteľom na skrátenie lehôt posudzovania vplyvov a riešenie oblastí opísaných v popise záťaže
-
13. Jednoduchou formou a v jednotnom formáte uvádzať na informačných tabuliach a ich webových sídlach zoznam tlačív a dokumentov, ktoré sa vyžadujú
-
14. Zabezpečiť, aby štátne inštitúcie už od fyzických a právnických osôb ďalej nepožadovali najčastejšie žiadané výpisy, potvrdenia a ďalšie dokumenty
-
15. Doplniť odborný výklad ustanovení zákona č. 315/2016 Z. z. a zákona č. 297/2008 Z.z.
-
16. Zjednodušiť prístup k získaniu informácie o pridelenom daňovom identifikačnom čísle na portáli finančnej správy
-
17. Legislatívne upraviť mechanizmus riešenia sporov týkajúcich sa dvojitého zdanenia
-
18. Znížiť poplatky za sprístupnenie obsahu technických noriem prevzatých do sústavy STN, formou prezenčného štúdia v NIS a v spolupracujúcich knižniciach
-
19. Navýšiť počet vydaných STN prekladom v štátnom jazyku na úroveň minimálne 15 % z celkového počtu vydaných STN ročne
-
20. Zabezpečiť lepšiu informovanosť o poskytovaní regionálnej investičnej pomoci v regiónoch
-
21. Realizovať aktivity zamerané na šírenie povedomia o generačnej výmene a transfere spoločností
-
22. Vytvoriť podporný nástroj pre zvládnutie generačnej výmeny v rodinných podnikoch
-
23. Podporiť export slovenských franchisingových konceptov
-
24. Analyzovať súčasné postupy udeľovania prechodných pobytov cudzincov s cieľom navrhnúť technicko-organizačné opatrenia na zlepšenie podmienok
-
25. Spracovať analýzu možnosti systémového prepojenia Notárskeho centrálneho registra záložných práv so systémom evidencia vozidiel
-
26. Analyzovať a vyhodnotiť podnety podnikateľského prostredia týkajúce sa registra partnerov verejného sektora a na základe odbornej diskusie navrhnúť potrebné zmeny zákona č. 315/2016 Z. z.
-
27. Prehodnotiť právnu úpravu bezúhonnosti právnických osôb a navrhnúť zmeny osobitných zákonov upravujúcich bezúhonnosť právnických osôb
-
28. Vypracovať analýzu efektivity daňovej zábezpeky na DPH