I. antibyrokratický balíček opatrení
aktualizácia: jún 2020
Dňa 28. júna 2017 bol uznesením vlády SR č. 327/2017 schválený materiál "Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia".
Ide o tzv. I. antibyrokratický balíček opatrení. Obsahuje 34 opatrení, ktoré sú zaradené do piatich skupín týkajúcich sa zamestnávania, služieb verejnej správy, zlepšenia konkurencieschopnosti, ako aj daní a podpory podnikania.
Súbor opatrení I. balíčka obsahuje i jednu analýzu (opatrenie č. 5, úloha C.01 uznesenia vlády SR č. 327/2017. Úloha je splnená).
I. antibyrokratický balíček opatrení
Názov materiálu: Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia
Číslo uznesenia vlády SR: 327/2017
Dátum schválenia: 28. júna 2017
Počet opatrení: 34 (+ 1 analýza)
TLAČOVÁ SPRÁVA MH SR z 04.05.2017
Odpočet plnenia opatrení z I. balíčka k 31.12.2019
K 31.12.2019 bolo v rámci I. balíčka celkovo splnených 24 opatrení. 2 opatrenia sú v plnení, resp. na žiadosť príslušného rezortu bol presunutý termín plnenia (č. 27, MF SR). Z 8 nesplnených opatrení jedno bolo vyhodnotené ako nerealizovateľné (č. 7, MPSVR SR) a jedno stratilo význam prijatím zákona proti byrokracii (č. 17, UPVII). Ostatných 6 nesplnených opatrení súvisí s návrhom zákona o výstavbe (MDV SR), ktorého prerokovanie vládou SR bolo dňa 15.01.2020 prerušené.
Úplný odpočet plnenia opatrení I. až III. antibyrokratického balíčka opatrení je súčasťou Správy o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019, ktorá bola schválená uznesením vlády SR č. 352/2020 dňa 4. júna 2020.
(Príloha č. 6: Vyhodnotenie plnenia opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku k 31. 12. 2019).
V nasledovnom prehľade opatrení I. antibyrokratického balíčka je ku každému opatreniu uvedený i stav jeho plnenia k 31.12.2019 tak, ako je uvedený v Správe o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019.
(Poznámka: jednotlivé opatrenia sú zoradené v poradí, v akom sú uvedené vo vlastnom materiáli Návrhu opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia. Poradové čísla opatrení sa nemusia zhodovať s číslami úloh v časti "B", resp. "C" uznesenia vlády SR č. 327/2017).
- 1. Predĺženie lehoty na odhlásenie zamestnanca zo Sociálnej poisťovne z 1 dňa na 8 dní
- 2. Zrušenie pokuty a penále pre zamestnávateľa v súvislosti s nepravdivým čestným vyhlásením zamestnanca pracujúceho na dohodu o brigádnickej práci študentov
- 3. Vyhodnotiť prax v oboznamovaní zamestnancov a podnikajúcich fyzických osôb, ktorí v rámci svojich pracovných povinností riadia osobné motorové vozidlo, ale nie sú profesionálnymi vodičmi
- 4. Prehodnotenie zdravotného dohľadu prostredníctvom pracovnej zdravotnej služby pre zamestnancov vykonávajúcich 1. a 2. kategórie prác
- 5. Vypracovať analýzu rozšírenia funkcionality Jednotného kontaktného miesta o komunikáciu so Sociálnou poisťovňou pri zamestnávaní prvého zamestnanca
- 6. Predĺžiť lehotu na splnenie povinnosti zamestnávateľa predložiť Sociálnej poisťovni evidenčný list dôchodkového poistenia z troch na osem dní od skončenia pracovného pomeru
- 7. Vypustiť povinnosť podnikateľa zisťovať nelegálnu prácu u zamestnancov jeho poskytovateľa služby
- 8. Vypracovať analýzu zjednodušenia elektronického hlásenia cudzincov prevádzkovateľmi ubytovacích zariadení
- 9. Zaviesť službu sledovania zmien na liste vlastníctva v katastri nehnuteľností
- 10. Zníženie administratívnej záťaže v stavebníctve a zefektívnenie procesu získavania stavebného povolenia
- 11. Prijať účinný systém pre stanovenie regulačných zásad funkčného využívania a priestorového usporiadania územia
- 12. Zjednodušiť procesy povoľovania stavieb menšieho rozsahu s pozitívnym vplyvom na proces stavebného konania konštrukčne zložitejších stavebných celkov
- 13. Zvýšiť profesionalizáciu výkonu štátnej stavebnej správy
- 14. Zaviesť systém kontrol počas zhotovovania stavby
- 15. Zaviesť jednotný formulár na stavebné povolenia a kolaudačné rozhodnutia, ktoré pomôžu zefektívniť proces stavebného konania
- 16. Zjednodušenie vybavenia elektronických podaní na úseku evidovania vozidiel
- 17. Zaviesť možnosť získať výpis zo živnostenského registra na integrovaných obslužných miestach občana (IOMO)
- 18. Informovať podnikateľov o dostupných službách verejnej správy na Jednotnom kontaktnom mieste v nadväznosti na reformu verejnej správy ESO so zameraním na malé a stredné podniky
- 19. Preskúmanie možnosti nahradiť súhlas resp. potvrdenie správcu dane o neexistencii nedoplatkov nad 170 eur
- 20. Znížiť administratívnu záťaž podnikateľov v nadväznosti na povinnosti vyplývajúce zo zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch
- 21. Prehodnotiť administratívne prekážky tvorby a posilňovania vlastných zdrojov v kapitálových obchodných spoločnostiach
- 22. Vypracovať analýzu zjednodušenia výpočtu základu dane pre malé a stredné podniky
- 23. Vypracovať analýzu zvýšenia limitov na daňovú odpočítateľnosť straty pre malých a stredných podnikateľov
- 24. Analyzovať výšku a frekvenciu platenia preddavkov na daň z príjmov právnických osôb a fyzických osôb – podnikateľov za účelom znižovania administratívnej záťaže
- 25. Prehodnotiť frekvenciu predkladania prehľadu o preddavkoch na daň z príjmu fyzických osôb a právnických osôb
- 26. Zaviesť hodnotenie daňových subjektov na základe spoľahlivosti
- 27. Vytvoriť elektronické rozhranie s možnosťou prihlasovania sa daňových subjektov do vlastnej schránky podnikateľa pre daňové záležitosti
- 28. Zaviesť možnosť predvyplnenia daňového priznania k motorovému vozidlu Finančnou správou SR
- 29. Zvýšiť superodpočet výdavkov na výskum a vývoj na úroveň 100 %
- 30. Vypracovať analýzu súčasného stavu administrácie superodpočtu výdavkov na výskum a vývoj z hľadiska daňových subjektov
- 31. Zabezpečiť prevádzkovanie webovej stránky o možnostiach prístupu k financovaniu podnikov
- 32. Prehodnotiť veľkostné kritériá v právnych rámcoch týkajúcich sa podnikateľov, pri ktorých podnikateľovi vznikajú konkrétne povinnosti
- 33. Vypracovať nový zákon o investičnej pomoci
- 34. Vypracovať prierezové dokumenty mapujúce súčasný a budúci vývoj v oblastiach hospodárskej špecializácie podľa dokumentu Poznatkami k prosperite: Stratégia inteligentnej špecializácie RIS3
- 35. Zabezpečovať prístup k informáciám podľa čl. 7 smernice č. 2006/123/ES o službách na vnútornom trhu zameraných na oblasť voľného pohybu služieb na vnútornom trhu