III. antibyrokratický balíček opatrení
aktualizácia: jún 2020
Dňa 6. februára 2019 bol uznesením vlády SR č. 51/2019 schválený tretí balíček ministerstva hospodárstva na odstránenie zbytočnej byrokracie.
Balíček obsahuje 36 opatrení. Zameriava sa na elektronizáciu služieb a zefektívnenie procesov pri začatí podnikania a otváraní prevádzok, pričom časť opatrení je výsledkom vlastných zistení rezortu hospodárstva. Priniesť by mali významné zjednodušenie pravidiel pri povoľovaní podnikania, ubudnúť by mali rôzne povinnosti a predkladanie potvrdení napríklad v oblasti hygieny alebo stavebného konania.
Na opatreniach spolupracovali orgány štátnej správy, podnikatelia, ale aj analytici. Očakáva sa, že podnikateľom zmeny ušetria 50 miliónov eur ročne.
Súbor opatrení obsahuje i návrh na analýzu (úloha C.01 uznesenia vlády SR č. 51/2019, gestor: Sociálna poisťovňa, úloha je splnená).
III. antibyrokratický balíček opatrení
Názov materiálu: Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia III.
Číslo uznesenia vlády SR: 51/2019
Dátum schválenia: 6. februára 2019
Počet opatrení: 36 (+ 1 analýza)
TLAČOVÁ SPRÁVA MH SR z 06.02.2019
Odpočet plnenia opatrení z III. antibyrokratického balíčka k 31.12.2019:
K 31.12.2019 bolo z III. balíčka celkovo splnených 24 opatrení, nesplnených ostáva 8 opatrení. 3 opatrenia sú splnené čiastočne a 1 opatrenie je v plnení (termín jeho plnenia ešte neuplynul).
Úplný odpočet plnenia opatrení I. až III. antibyrokratického balíčka opatrení je súčasťou Správy o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019, ktorá bola schválená uznesením vlády SR č. 352/2020 dňa 4. júna 2020.
(Príloha č. 6: Vyhodnotenie plnenia opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku k 31. 12. 2019).
V nasledovnom prehľade opatrení III. antibyrokratického balíčka je ku každému opatreniu uvedený i stav jeho plnenia k 31.12.2019 tak, ako je uvedený v Správe o stave podnikateľského prostredia v SR za rok 2019.
(Poznámka: jednotlivé opatrenia sú zoradené v poradí, v akom sú uvedené vo vlastnom materiáli Návrh opatrení na zlepšenie podnikateľského prostredia III. . Poradové čísla opatrení sa nemusia zhodovať s číslami úloh v časti "B", resp. "C" uznesenia vlády SR č. 51/2019).
- 1. Vydať a zverejniť metodické usmernenie k zákonu č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce vo vzťahu k účasti Inšpektorátu práce na povoľovaní stavieb
- 2. Prijať opatrenia v oblasti overovania odbornej spôsobilosti a vydávania preukazov a osvedčení oprávňujúcich obsluhovať resp. opravovať vyhradené technické zariadenia
- 3. Zrýchlenie zápisu oprávnenia na podnikanie do registra FO v športe
- 4. Predložiť návrh legislatívnej úpravy pre prevádzky: schvaľovacie konanie vs. oznamovacia povinnosť
- 5. Predložiť návrh legislatívnej úpravy, podľa ktorej prevádzka, v ktorej nastáva len zmena osoby podnikateľa, sa uvádza do prevádzky oznámením bez správneho poplatku
- 6. Vypracovať a zverejniť na webovom sídle ÚVZ SR a RÚVZ jednotný vzor žiadostí na uvedenie priestorov do prevádzky
- 7. Vypustiť povinnosť schvaľovania prevádzkových poriadkov pri vybraných typoch prevádzok. Vypracovať a zverejniť vzory prevádzkových poriadkov pre vybrané typy prevádzok
- 8. Identifikovať a zverejniť relevantnú legislatívu a pre štyri najfrekventovanejšie typy prevádzok vypracovať vzorový dokument pre prevádzky z hľadiska ochrany verejného zdravia
- 9. Zefektívniť výkon konzultácií a sprehľadniť a spropagovať poskytovanie poradenstva podnikateľským subjektom a verejnosti na webovom sídle RÚVZ
- 10. Vypracovať a na webovom sídle zverejniť informačný materiál, ktorý napomáha podnikom k zavádzaniu zásad správnej hygienickej praxe HACCP (tvorbe príručiek)
- 11. Novelizovať vyhlášku MZ SR č. 533/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania s cieľom znížiť regulačnú záťaž na podnikateľov
- 12. Novelizovať vyhlášku MZ SR č. 554/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia starostlivosti o ľudské telo s cieľom znížiť regulačnú záťaž na podnikateľov
- 13. Novelizovať vyhlášku MZ SR č. 525/2007 Z. z. o podrobnostiach a požiadavkách na telovýchovno-športové zariadenia s cieľom znížiť regulačnú záťaž na podnikateľov
- 14. Na základe kompletného IT riešenia legislatívne upraviť oznamovanie novovzniknutých prevádzok tak, aby podnikateľ oznamoval vznik prevádzky len jednému orgánu
- 15. Zrušiť povinnosť odhlasovať sa ako zamestnávateľ zo zdravotnej poisťovne v prípade, že zamestnávateľ nemá zamestnaného zamestnanca v danej zdravotnej poisťovni
- 16. Zefektívneniť a racionalizovať lekárske prehliadky vo vzťahu k pracovným činnostiam bez nadbytočných vyšetrení
- 17. Stanoviť v dôvodovej správe k novému stavebnému zákonu, v ktorých prípadoch sa zmena využívania nebytového priestoru považuje za zmenu stavebného zámeru
- 18. Vytvoriť elektronické úložisko na účely zdieľania projektovej dokumentácie k stavebnému konaniu
- 19. Vypracovať a zverejniť indikatívny okruh dotknutých subjektov, ktorých stanoviská je potrebné doložiť so zreteľom na charakter stavby v stavebnom konaní
- 20. Predložiť na rokovanie vlády SR návrh vykonávacieho predpisu k novému stavebnému zákonu, ktorý stanoví obsahové náležitosti projektovej dokumentácie
- 21. Vypracovať jednotný vzor žiadosti o zmenu účelu užívania stavby a zverejniť ho na webovom sídle MDV SR a SÚ
- 22. Novelizovať vyhlášku MH SR č. 277/2008 Z. z. cieľom zahrnúť vývoj a zmeny v právnych predpisoch, ako aj skúsenosti z praxe pri súčasnom zachovaní dostatočnej ochrany spotrebiteľa
- 23. Zaviesť registráciu podnikateľských subjektov pre daň z príjmov a priradiť DIČ na daňovom úrade automaticky na základe údajov z registra právnických osôb a fyzických osôb
- 24. Zabezpečiť rozšírenie priameho elektronického prepojenia registračných pokladníc so systémami finančnej správy
- 25. Umožniť zamestnávateľom vystaviť a doručiť potvrdenie o zdaniteľných príjmoch, ročné zúčtovanie preddavkov na daň a potvrdenie o zaplatení dane elektronicky zamestnancom
- 26. Zrušiť povinnosť vydávať potvrdenie o poistení zodpovednosti tzv. Bielu kartu a ponechať len Zelenú kartu
- 27. Zjednodušiť proces registrácie ubytovateľa a evidencie ubytovaných cudzincov
- 28. Novelizovať zákon č. 177/2018 Z. z. proti byrokracii, ktorá rozšíri rozsah údajov, ktoré sa získavajú z informačných systémov o 4 potvrdenia
- 29. Zabezpečiť vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti vytvorenia jednotnej evidencie veľkostnej kategorizácie podnikov
- 30. Novelizovať zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, ktorá upraví právomoci orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa vo vzťahu k predávajúcemu a spotrebiteľom
- 31. Novelizovať zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa tak, aby orgán dohľadu pri určení výšky pokuty mal možnosť zohľadniť aj obrat podniku
- 32. Vypracovať a zverejniť tzv. checklist povinností podnikateľa pri otváraní prevádzky, v priebehu podnikania a pri kontrole a tiež zoznam najčastejších porušení a zoznam príkladov dobrej praxe
- 33. Vytvoriť transparentný program dohľadu, ktorý zohľadní mieru porušovania povinností podnikateľov. Zverejniť kritéria a spôsob zvýhodnenia na webovom sídle SOI
- 34. Sprehľadniť evidenciu rozhodnutí SOI zverejňovaných na jej webovom sídle a zverejňovať rozhodnutia usporiadané časovo a tematicky podľa okruhu kontrolovanej činnosti
- 35. Novelizovať zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe a zákon č. 58/2014 Z. z. o výbušninách, výbušných predmetoch a munícii s cieľom znížiť regulačnú záťaž
- 36. Sprehľadniť výkon kontroly regionálnymi zložkami kontrolných orgánov (ŠVPS SR, ÚVZ SR a SOI) a eliminovať duplicitu výkonu kontrol tým, že sa zjednotia a zverejnia regionálne dohody